PRÒLEG
Hola , som Santi Micó, Rubén Colomer, Marc Pastor i
Pau Llop, estudiants de 2on de CAFE (Ciències de l’Activitat Física i l’Esport)
de la Universitat de València. El blog que exposem a continuació forma part
d’un treball pertanyent a l’assignatura “El joc educatiu” i està basat
concretament en els jocs paradoxals. En aquest ens hem preocupat, bàsicament,
en tractar en què consisteixen i quina és la importància educativa d’aquest
tipus de joc, deixant patent també una progressió metodològica que ajude a entendre
les seues característiques.
1.INTRODUCCIÓ
Els jocs paradoxals són un tipus de jocs poc coneguts i per tant poc utilitzats
en les sessions d’Educació Física en diversos àmbits. Es tracta de jocs
pertanyents a la cultura occidental, on primen sobre altres aspectes, els
components de relació interpersonal i soci afectius. Per tant, i com vorem a
continuació, els jocs paradoxals es basen en la interacció entre els individus
que es troben jugant.
2.APROXIMACIÓ CONCEPTUAL
Abans de
centrar-nos en l’apartat que ens ocupa, trobem necessari realitzar una
aproximació a certs conceptes rellevants a l’hora de parlar d’aquests tipus de
jocs, referent a les xarxes de comunicació que poden donar-se:
2.1 Xarxa de comunicació d’exclusivitat: la
característica principal d’aquesta xarxa és que els jugadors no poden ser
simultàniament companys i adversaris, cada jugador sap qui son els seus
companys i els seus adversaris. Dins d’aquesta xarxa de comunicació trobem dos
tipus:
• Estable: en aquest tipus de joc, no hi ha cap possibilitat de cooperar en cap jugador de l’equip contrari, els jugadors sempre pertanyen al mateix equip.
• Inestable: en aquests jocs, estan clarament definides les relacions de col•laboració i oposició per la pertinença a un equip o al desenvolupament d’un rol. Aquests jocs, a la vegada, poden dividir-se en:
Ø Permutants: per
exemple, en el joc de pillar, el que té el rol de perseguidor, quan toca a
algun perseguit, canvia el rol amb ell.
Ø Convergents: amb
el mateix exemple que abans, si el perseguidor toca a un perseguit, este passa
a ser perseguidor en companyia del que l’ha tocat.
Ø Fluctuants: aquest
tipus permet que, amb alguna acció o amb algun element, salvar-te de ser
pillat. Per exemple, en el joc de pillar, quan fas STOP, et quedes quiet i no
pots ser agafat. O “la pilota salvadora”, que si tens el baló a les mans no
pots ser agafat.
2.2 Xarxa de comunicació d’ambivalència: en
aquests jocs, qualsevol jugador, en tot moment, pot actuar com a company i/o
adversari. Dins d’aquesta xarxa de comunicació trobem també dos tipus:
• Estable: en aquest tipus de joc, el tret d’estabilitat obliga a
pertànyer al mateix equip durant tot el joc, pero l’ambivalència planteja la
possibilitat de cooperar en jugadors de l’equip contrari, permitint les
relacions de solidaritat i rivalitat.
• Inestable:
aquests jocs impliquen que tots els jugadors poden mantindre relacions
d’oposició i colaboració i, a mes a mes, poden canviar de manera repentina el
rol o la pertinença a un equip.
3.INTERÉS DELS JOCS PARADOXALS EN L’EDUCACIÓ
Els jocs paradoxals, i en general, tots els
jocs, presenten una gran importància per a educar-se de la manera més divertida
i original.
El joc deu entendre’s com una realitat activa,
associada a una inversió de energia de plaer, complementaria a la energia
utilitzada en el treball o en altres activitats series.
Qualsevol individu mostra una
especial motivació pel joc, predisposició quasi instintiva,
facilitada quan les circumstàncies de l’entorn són favorables i quan la persona
mostra una actitud juvenil. El joc compleix una funció d’ autoexercici però no
és una preparació per a la vida adulta. La vida adulta és complicada i les
derrotes poden no tindre solució, en el joc sí.
D’ acord amb la lògica interna del joc, les
activitats lúdiques que més afavoreixen el desenvolupament d’ aquest nivell,
són aquelles que disposen un sistema de relacions motrius molt simple, ja que
el seu principal objectiu es troba en aprofitar al màxim les fonts energètiques
de l’organisme, en adaptar-se a la manipulació dels objectes o en descodificar
la informació que prové de l’entorn. En aquest apartat no és imprescindible
interactuar amb els altres protagonistes, per això les xarxes de comunicació
motriu d’ aquests jocs poden ser molt simples – exclusius i estables-
(Parlebas, 1981).
J. Piaget (1961) formula una teoria cognitiva,
relacionant el joc amb el desenvolupament de la intel·ligència. Distingeix els processos
d’ assimilació (transformació de la informació de l’ exterior) i acomodació
(ajust de l’organisme per integrar la informació extrínseca). El nen creix i
estructura la seua intel·ligència mitjançant els jocs d’ exercici i els jocs de
regles. Aquests últims jocs impliquen un pacte amb la resta de
participants.
Aquest grup de teories mostra la gran capacitat
intel·lectual del joc. La persona que juga intervé en processos psicològics
superiors, en els quals s’ activen valors cognitius, afectius, reals i
imaginaris. Mitjançant el joc, ens enfrontem a una realitat fictícia, ja que no
te la mateixa importància que la vida seria (Bateson, 1976). El joc
projecta tot un món de fantasies i simbolismes, que ens remeten a una activitat
mental però també cultural. En aquest sentit la regla, el pacte amb la resta
ens permet compartir el plaer del joc amb altres persones.
A l’ hora de plantejar aplicacions pràctiques del
joc és necessari valorar l’ activitat molt seriosament, atenent les necessitats
i característiques individuals dels actors. Una utilització adequada del joc
deurà servir per a que la persona aprengués a conèixer millor les seues
limitacions, facilitant l’ afirmació i acceptació de la seua personalitat. En
aquest apartat resulta convenient fixar objectius que inclouen potenciar la
fantasia, la imaginació, la creativitat, el repte, el compromís, i la
intel·ligència.
Els jocs que millor potencien aquest nivell són
aquells que disposen d’ una lògica interna amb les següents característiques:
Jocs amb un
sistema de comunicacions motrius simple, amb rols i subrols basats en la
consecució de nous reptes o desafiaments.
Jocs
amb subrols que exigeixen una alta presa de decisions amb la
possibilitat de donar lloc a diferents respostes davant d’ una mateixa
situació, on es troben els jocs paradoxals, que són els que ens interessen.
-
Jocs soci motors de cooperació, basada en la improvisació, la
creativitat, la imaginació i la expressió.
- Jocs de relaxació
i reflexió que exigeixen una interiorització i observació crítica de les
accions realitzades, ja que en tot el joc la persona resol les situacions
motrius mitjançant la seua intel·ligència motriu.
La manera subjectiva de realitzar les accions
motrius de cada alumne es correspon amb el concepte sistèmic i unitari de
conducta motriu. Açò ostenta una importància capital en l’educació física ja
què, sabedors de que la persona no aprèn de mode parcial sinó que capta
estructures globals, la noció de conducta motriu permet constatar l’itinerari
motor que segueix cada persona de mode diferenciat, podent el pedagog
adaptar-se a la seua singularitat. Cada persona al jugar va dibuixant a través
de la seua biografia el seu propi itinerari motor, però es el pedagog, a través
de les seues observacions, qui pot constatar aquesta evolució. Sense intenció,
no hi ha educació. D’ací que l’observació, descripció i catalogació de
conductes motrius ha de constituir l’arsenal didàctic i pedagògic del primer
ordre de tot professor d’educació física que desitge actuar professionalment
amb congruència. (Lagardera i Lavega, 2002).
Les conductes motrius d’aquests jocs van associades
a processos de lectura i interpretació de les accions motrius de la resta,
anticipació motriu, estratègia motriu, presa de decisions, desafiament o
competició. A partir d’aquests processos, podem classificar els jocs en dos
grups:
Jocs de
cooperació-oposició.
Jocs
paradoxals. Segons el segon criteri de relació amb el medi es distribueixen dos
dominis o classes de jocs:
a) Jocs en un medi estable, en
els que la relació del jugador amb l’espai no genera incertesa, ja què l’espai
és regular, conegut, dominat, estandarditzat. Ací les conductes motrius
s’associen a l’automatització, la repetició, el control i domini del cos. És el
cas de la majoria d’esports.
b) Jocs en un
medi inestable, en els que la relació del jugador amb l’espai genera incertesa,
ja què les condicions del terreny canvien degut a la seua irregularitat, la
seua fluctuació. Les conductes motrius s’associen a la presa de decisions,
l’estratègia, l’anticipació, la intel·ligència motriu, l’aventura. Serveix
aquesta síntesi dels principals dominis o àmbits de les situacions motrius que
originen els jocs, per a significar que existeix un inesgotable ventall d’opcions
de lògiques internes que poden assegurar una excel•lent pedagogia de les
conductes motrius.
En aquest context, els jocs infantil s’han
utilitzat amb interessos molt diversos. Així, apareixen vinculats a objectius
tan diversos com el desenvolupament de la psicomotricitat, l’ integració
social, la formació del caràcter i l’educació moral, la socialització, la
millora de la condició física o la iniciació als esports col•lectius. Aquest
interès per convertir el joc en una eina educativa, condueix amb
freqüència a domesticar-lo de tal manera, que es converteix en un simple
exercici amb una finalitat esportiva, fisiològica o senzillament recreativa.
De forma més concreta, Lavega i Marimón (1996)
proposen com a criteri didàctic, l’augment de la dificultat de les relacions a
partir de l’anàlisi de les xarxes de comunicació.
Açò implica progressar des de les xarxes exclusives
i estables a altres de caràcter ambivalent i inestable, així com, tindre
present altres criteris com la xarxa d’interacció de marca o els rols i subrols
de jocs.
Aquesta forma d’entendre el joc suposa utilitzar la
praxiologia motriu com a lent d’anàlisi del funcionament de les situacions
lúdiques.
4.PROGRESSIÓ
METODOLÒGICA DEL JOC "EL MOCADORET”
Després de llegir l’article sobre el canvi d’un joc
dual a un paradoxal de Sánchez R. (2000) dels apunts de classe, ens va sorgir
la idea de plasmar la mateixa progressió amb altre joc diferent del
“balón-tiro”. Vam decidir utilitzar el joc d’”El Mocadoret”, un joc conegut per
tots i fàcil d’entendre.
En un primer moment, vam
realitzar el joc clàssic de “El mocadoret”.
EL MOCADORET
|
1.EXCLUSIU ESTABLE
|
|
Material:
|
1 mocador
|
|
Descripció:
|
Es divideix
la classe en 2 equips. A cada jugador d’aquests se li assigna un nombre,
tants com jugadors hi haja. Quan el mestre diga un nombre determinat, els 2
jugadors de cada equip als que els corresponga eixe nombre eixiran corrent a
agafar el mocadoret, intentant dur-lo al propi camp sense que el contrari el
capture.
|
|
Regles:
|
Si un
jugador agafa el mocador i torna al seu propi camp sense ser
capturat, el seu equip tindrà 1 punt; en cas contrari, serà l’altre
equip el que aconseguirà el punt.
A no ser
que siga per a capturar l’adversari que ha agafat el mocador, els jugadors no
poden passar al camp contrari. Si ho fan, el punt se li serà entregat
directament a l’equip adversari.
|
|
Observacions:
|
Al
finalitzar el joc, vam realitzar preguntes als alumnes per a conèixer la seua
opinió respecte a si era un tipus de joc paradoxal: la gran majoria va
contestar que no, argumentant que es tractava d’un joc dual, on s’enfrontaven
dos equips, i per tant, no hi havia possibles aliances o traïcions.
|
|
Representació
gràfica:
|
|
|
EL MOCADORET
|
2.EXCLUSIU INESTABLE
|
|
Material:
|
1 mocador
|
|
Descripció:
|
Es divideix
la classe en 2 equips. A cada jugador d’aquests se li assigna un nombre,
tants com jugadors hi haja. Quan el mestre diga un nombre determinat, els 2
jugadors de cada equip als que els corresponga eixe nombre eixiran corrent a
agafar el mocadoret, intentant dur-lo al propi camp sense que el contrari el
capture.
|
|
Regles:
|
Aquell que
perga, és a dir, no capture al contrari o siga capturat per aquest, passarà a
formar part de l’altre equip, tenint que agafar el seu nombre algun dels
membres del que era el seu equip. Guanyarà l’equip que aconseguisca fer-se
amb tots els membres de l’equip adversari, moment en el que acabarà el joc.
|
|
Observacions:
|
L’actitud
dels participants era molt semblant a la de l’exclusiu estable, ja que el joc
seguia sent dual. En l’equip que es quedava en inferioritat els
jugadors seguien jugant amb la mateixa intensitat. Els jugadors que canviaven
d’equip continuen jugant en el mateix ritme com si fora l’equip
anterior.
|
|
Representació
gràfica:
|
|
|
EL MOCADORET
|
3.AMBIVALENT ESTABLE
|
|
Material:
|
1 mocador
|
|
Descripció:
|
Es divideix
la classe en 3 equips. A cada jugador d’aquests se li assigna un nombre,
tants com jugadors hi haja. Quan el mestre diga un nombre determinat, els 3
jugadors de cada equip als que els corresponga eixe nombre eixiran corrent a
agafar el mocadoret, intentant dur-lo al propi camp sense que els contraris
el capturen.
|
|
Regles:
|
Si un
jugador agafa el mocador i torna al seu propi camp sense ser
capturat, el seu equip tindrà 2 punts; en cas contrari, els altres dos
equips aconseguiran 1 punt. Cap dels 3 jugadors podrà passar als camps dels
contraris a no ser que siga per a capturar a l’adversari que ha agafat
el mocador. En cas de que un dels 3 ho faja, se li concedirà 1 punt als dos
equips adversaris.
|
|
Observacions:
|
Al canviar
el joc a tres equips, la situació es va complicar ja que els jugadors tenien
que estar pendents de dos rivals. S’observaren clares aliances entre rivals
per a perseguir l’oponent que tenia el mocador. Al realitzar les preguntes
corresponents, ens vam adonar que els alumnes ja havien comprés el canvi de
joc dual a paradoxal.
|
|
Representació
gràfica:
|
|
|
EL MOCADORET
|
4.AMBIVALENT INESTABLE
|
|
Material:
|
1 mocador
|
|
Descripció:
|
Es divideix
la classe en 3 equips. A cada jugador d’aquests se li assigna un nombre,
tants com jugadors hi haja. Quan el mestre diga un nombre determinat, els 3
jugadors de cada equip als que els corresponga eixe nombre eixiran corrent a
agafar el mocadoret, intentant dur-lo al propi camp sense que els contrari el
capturen.
|
|
Regles:
|
Aquells que
perden, és a dir, no capturen al contrari que ha agafat el mocador, passaran
a formar part de l’equip del membre guanyador, tenint que agafar el seu
nombre algun dels membres dels que eren els del seu equip. En cas de que el
que ha agafat el mocador siga pillat, no es produiran modificacions i tots
continuaran formant part dels seus respectius equips. Guanyarà l’equip que
aconseguisca fer-se amb tots els membres dels equips adversaris, moment en el
que acabarà el joc.
|
|
Observacions:
|
Aquest joc
no el teníem preparat i el vam adaptar de la millor manera possible. Va haver
confusió a l’hora de canviar d’equip, ja que en aquest cas eren tres els
equips participants. Les reaccions dels participants eren similars a la
variant anterior perquè la base era ambivalent i les característiques eren
iguals, sols canviant el canvi d’equip per part dels jugadors que perdien. En
el poc temps que es va realitzar vam observar que la gent havia comprés com
funcionava un joc d’aquest tipus.
|
|
Representació
gràfica:
|
|
|
5.COMENTARIS
FINALS
Amb la proposta de les diverses variants de “el
mocadoret” havem intentat mostrar les possibilitats de la comunicació motriu
per a treballar en l’aprenentatge en els jocs, mostrant les diferents reds de
comunicació existents.
Les seues possibilitats per a desentranyar els
fenòmens de comunicació i decisió, identificar les peculiaritats de rols soci
motors i determinar el caràcter cristal·lí o ambigu de les estratègies, son
incomparables. Tant és així, que podem dir que aquests tipus de jocs constaten
de forma objectiva la riquesa de relacions humanes que es viuen en els jocs i
de les experiències personals que generen.
La finalitat d’aquesta evolució era que els
participants comprengueren mitjançant preguntes i pràctica l’essència dels jocs
paradoxals, així com les seues característiques i trets principals.
REFERÈNCIES
BIBLIOGRAFIQUES
· Lavega,
P. (1997). Aplicación educativa/recreativa del juego a partir de sus
distintos niveles de organización. Comunicación presentada en el 20th World
Play Conference “Play and Society”, ICCPFacultad Motricidad H umana,
Lisboa, 13-15 octubre 1997
· Sánchez,
R. (2000). Del duelo a la paradoja: Una propuesta de enseñanza de los
juegos tradicionales infantiles basada en la comunicación motriz. En
Berzal, A. (org.). III Jornades d’Intercanvi d’Experiències d’Educació Física.
Valencia: CEFIRE,pp. 173189.
· Lavega,
P. (2002) JUEGOS TRADICIONALES Y EDUCACIÓN: Aprender a relacionarse.
Relacionarse para aprender. Encuentro internacional sobre los juegos.
Herencia, transmisión y difusión de los juegos tradicionales. Historia y
prospectiva. Nantes 3-5 octubre 2002.
Lavega, P. (2007) El juego
motor y la pedagogía de las conductas motrices. Revista Conexões
v5, n1, 2007. Disponible: http://fefnet178.fef.unicamp.br/ojs/index.php/fef/article
No hay comentarios:
Publicar un comentario